Sähköinen liiketoiminta on menettely, jolla tähdätään kilpailuedun saavuttamiseen avoimien tietoverkkojen välityksellä. Avoimet tietoverkot voivat olla sekä kiinteitä että langattomia.

Kun tuotetaan arvoa asiakkaalle, voi toiminta, jolla tähdätään kilpailuedun saavuttamiseen kohdistua koko yrityksen toimintojen ketjuun.

Sähköinen liiketoiminta ja jakelukanavat

Yritykset pyrkivät siihen, että niiden tuotteet ja palvelut ovat helposti löydettävissä. Tähän käytetään jakelukanavia, jotka työskentelevät tuotteiden saatavuuden järjestämiseksi. Jakelukanavat voivat olla joko itsenäisiä henkilöitä tai vaihtoehtoisesti organisaatioita.

Sähköinen liiketoiminta kuvattuna verkostona

Yksi tärkein tehtävä sähköisessä liiketoiminnassa on informaation välittymisen kehittäminen sekä liiketoimintaprosessien toiminnan tehostaminen. Sähköiseen liiketoimintaan sisältyy ennen kaikkea myyntiä ja markkinointia, mutta myös esimerkiksi vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa, yhteisöllisyyttä ja palvelujen järjestämisen tehokkuutta.

Sähköistä liiketoimintaa voi tapahtua niin kiinteiden kuin langattomien tietoverkkojen kautta.

Miten esimerkiksi casinobonukset hyödyntävät teknistä kehitystä?

kasinobonukset

Nettikasinot ovat itsessään huikeita esimerkkejä sähköisen liiketoiminnan edistysaskeleista. Nettikasinot pyörivät, kuten nimestäkin voit sen jo päätellä, verkossa. Asiakkaat eivät käytä kasinon fyysisiä tiloja, vaan pelaaminen, casinobonukset ja asiointi tapahtuu pelkästään verkossa toimivassa ympäristössä, jota nettikasinoksi kutsutaan.

Toisaalta fyysistä tilaa kasinoilla silti tarvitaan, sillä esimerkiksi brändäystiimit, asiakaspalvelu, markkinointi, graafiset suunnittelijat ja web developerit tarvitsevat toki omat työskentelytilansa. Silti uskaltaisimme väittää, että nettikasinot ovat käytännössä lähes kokonaisuudessaan täysin sähköistä liiketoimintaa, jossa fyysisillä tuotteilla tai ominaisuuksilla ei sinänsä ole minkäänlaista merkitystä. Nettikasinot myös työllistävät satapäin ihmisiä ympäri maailman, ilman että heidän tarvitsee olla missään selkeässä paikassa fyysisesti.

Sekä asiakkaat että työntekijät voivat siis käytännössä olla samanaikaisesti paikalla nettikasinolla, vaikka olisivatkin sijoittuneet täysin eri puolille maailmaa. Monet copy writerit esimerkiksi työskentelevät vaikkapa Maltalla tai Gibraltarilla toimivalle nettikasinolle Aasian reppureissuiltaan. Sähköinen liiketoiminta ja teknologian kehitys ovatkin mahdollistamassa sen, että pian yhä useampi saa kokea aivan uudenlaisen vapauden tunteen, myös työsuhteessa ollessaan.

Opiskele sähköistä liiketoimintaa

Sähköinen liiketoiminta perustuu pääasiassa informaatio- ja viestintäteknologioiden soveltamiseen liiketoiminnassa. Viime vuosien aikana internetistä on tullut tärkeä väline sähköisessä liiketoiminnassa. Mikäli siis käytät paljon internetiä, on esimerkiksi maisterin tutkinto sähköisessä liiketoiminnassa erittäin hyvä lisä opintoihisi, joka voi edistää uraasi huomattavasti.

Tässä maisteritutkinnossa opit yhdistämään liiketalouden keskeiset käsitteet sekä verkkokauppateknologiaan että sähköisiin markkinoihin. Valmistuttuasi tutkinnosta pystyt liikkumaan julkisen ja yksityisen sektorin välillä ja synnyttämään myyntiä.

Ympäri Eurooppaa on useita paikkoja, joissa voi opiskella sähköistä liiketoimintaa. Espanjasta ja Ranskasta löytyy useita erilaisia tutkintoja, jotka ovat täysin englanniksi, joten paikallista kieltä ei tarvitse osata. Lisäksi sähköisen liiketoiminnan tutkintoja voi suorittaa englanniksi esimerkiksi Kreikassa, Makedoniassa, Saksassa tai Itävallassa.

Meillä Suomessa on tietenkin myös useita paikkoja, joissa sähköistä liiketoimintaa voi opiskella omalla äidinkielellämme. Alla esittelemme muutamia kursseja ja opintokokonaisuuksia.

Haaga-Helia – matkailun sähköinen liiketoiminta

Mikäli työskentelet matkailun, vapaa-ajan tai elämystalouden parissa, on tämä opintokokonaisuus sinulle erinomainen. Saat uusia tietoja ja taitoja, joilla voi kehittää sähköistä liiketoimintaa – esimerkiksi myynnin ja markkinoinnin osa-alueilla.

Opintokokonaisuus on yhteensä 30 opintopistettä, ja koulutus kestää yhden lukuvuoden. Koulutuksen tärkeimmät aiheet on koottu käytännönläheiseksi kokonaisuudeksi. Saat monipuolisesti erilaisia työkaluja, joilla voi kehittää sekä yritysten että organisaatioiden sähköistä liiketoimintaa.

Opintoihin kuuluu viisi kokonaisuutta:

  • Sähköisen liiketoiminnan kokonaisuus, jossa perehdytään digitaaliseen markkinointiviestintään sekä tutustutaan matkailun sähköiseen maailmaan, sen keskeisiin trendeihin ja asiakkaisiin.
  • Menestyminen digimarkkinoilla, jonka aikana opitaan elämystalouden perusteita ja mikä merkitys digitaalisuudella on siinä.
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen, jossa opiskellaan, miten somea voi hyödyntää markkinoinnissa ja liiketoiminnassa.
  • Video osana markkinointia. Tällä kurssilla tutustutaan sisältömarkkinoinnin perusteisiin sekä siihen, mikä rooli videomarkkinoinnilla on digimarkkinoinnissa.
  • Sähköinen kaupankäynti -kurssilla perehdytään matkailun sähköisen liiketoiminnan peruskäsitteisiin sekä siihen, mikä merkitys sähköisellä liiketoiminnalla on yrityksen kilpailutekijänä.

Haaga-Helia palveluliiketoiminnan johtamisen tutkinto

Haaga-Heliassa Palveluliiketoiminnan johtamisen koulutusohjelman ylempi amk-tutkinto sisältää 5 opintopisteen laajuisen kurssin sähköistä liiketoimintaa.

Tässä opintojaksossa herätetään opiskelijan kiinnostus eri mahdollisuuksiin, joita sähköinen liiketoiminta tarjoaa. Lisäksi annetaan opiskelijalle ohjeita uusien toimintamallien innovointiin sekä niiden suunnitteluun ja ostamiseen. Käsiteltäviä asioita ovat mm. sähköisen liiketoiminnan historia, nykyhetki ja tulevaisuus.

Opintojaksolla käsitellään myös uusia liiketoimintamalleja, internetin mahdollisuuksia ja riskejä, verkkosivuja ja -kauppoja, eri laitteiden käytettävyyttä, turvallisuutta ja yksityisyyttä, järjestelmäintegrointia, järjestelmien hankintaa, sähköistä markkinointia, sosiaalista mediaa sekä uusimpia teknologioita.

Poke – Pohjoisen Keski-Suomen Ammattiopisto

Pokessa on tarjolla Yrittäjän ammattitutkinto, jossa yhtenä tutkinnon osana on sähköisen liiketoiminnan koulutus.

Tämä sähköisen liiketoiminnan tutkinnon osa sopii sekä yrittäjyyttä valmisteleville, sitä käynnistäville tai jo yrittäjänä toimiville henkilöille. Oman osaamisen mukaan tutkinnossa suunnitellaan, kehitellään ja/tai toteutetaan oman yrityksen sähköistä liiketoimintaa.

Kehittäminen voi kohdistua mihin vain sähköisen liiketoiminnan osa-alueeseen, kuten esimerkiksi sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnissa tai tilaus- ja toimitusjärjestelmien kehittämiseen.

Tutkinnon osan suorittaminen ei edellytä yritystoiminnan perustamista koulutuksen aikana.

Sähköinen liiketoiminta kaipaa työkaluja, kuten eri laitteita, joita näkyy kuvassa.

Sähköisen liiketoiminnon suunnittelu

Sähköisen liiketoiminnan suunnitteluun on hyvä varata kunnolla aikaa, sillä se tuo tietynlaiset ohjat satunnaisen kaaoksen ja liiketoiminnan kiireellisyyden keskelle. Sähköisessä liiketoiminnassa kuvataan toiminta sekä markkinoinnin, hallinnon että tuotannon kannalta kaikille ymmärrettävällä tavalla.
Alla lopuksi muutamia kysymyksiä, joita kannattaa ottaa huomioon sähköisen liiketoiminnan suunnittelussa:

  1. Miten yritys reagoi muuttuviin odotuksiin ja tiedostaako se, mikä merkitys asiakaslähtöisyydellä on liiketoiminnassa?
  2. Millä tavalla tekninen kehitys vaikuttaa oman yrityksen ja kilpailijoiden ansaintatapaan?
  3. Ovatko yrityksen nykyiset resurssit (esim. henkilöstön osaaminen, tietojärjestelmät) tarpeeksi hyviä, jotta yritys pystyy muuttumaan ympäristön edellyttämällä tavalla?
  4. Pystyykö yritys ylläpitämään kustannustehokkuutta ja kehittämään monimutkaista liiketoimintamallia, jotta se vastaa jatkuvasti muuttuvia markkinoita?