Tänä päivänä oman verkkokaupan perustaminen onnistuu helposti, vaikka sinulla ei olisi sen erityisempää osaamista tietotekniikasta tai koodaamisesta.

Ennen verkkokaupan perustamista on hyvä kuitenkin muistaa, että ihmiset ostavat usein tuotteet sieltä, mistä ne ovat helpoiten saatavilla, ja missä hinnat ovat matalimmat. Ennen aloittamista kannattaa siis miettiä, miten erotut joukosta – onko sinulla tarjota jotakin sellaista, mitä ei jo suosituilta verkkosivustoilta, kuten esimerkiksi eBaystä tai verkkokauppa.comista löydy. Toinen tärkeä asia on toki myös asiakaskokemus, joka vaikuttaa suoraan kassavirtoihin.

Verkkokaupan perustaminen onnistuu käden käänteessä, ja kuvassa raha ja hyödyke vaihtavat omistajaa.

Palveluntarjoaja

Kun verkkokaupan suunnittelu on alkanut, on seuraava askel päättää, haluatko ylläpitää ohjelmistoa itse vai luotatko mieluummin valmiiseen palveluun.

Verkkokaupan perustaminen omalle palvelimelle vaatii jonkin verran sekä koodaustaitoja että esimerkiksi teknistä osaamista asennusten ja tietoturvan osalta. Hyvänä puolena omassa palvelimessa on kuitenkin se, että sitä voi räätälöidä miten itse haluaa.

Ylläpidetty valmis palvelu on usein helpompi ratkaisu, ja se sopii erityisesti aloitteleville verkkokaupan pitäjille. Täten pystyy keskittymään paremmin omaan kauppaan sen sijaan, että murehtisi liikaa teknisestä puolesta.

Valmiita alustoja vertailtaessa on hyvä ottaa huomioon mm. palveluun saatavilla olevat lisäominaisuudet, laajennusmahdollisuudet sekä tietenkin myös hinnat. Myös sivuston ulkoasun muokkausmahdollisuudet on hyvä ottaa selville ennen verkkokauppa-alustan valintaa.

Alla esittelemme muutamia suosittuja verkkokauppa-alustoja, joiden avulla pääsee helposti alkuun nettikaupan perustamisessa.

WordPress

WordPress on helppo tapa avata omat nettisivut täysin ilman koodausosaamista. Verkkosivujen toimintaan tarvitsee kuitenkin perusosaamista ja -ymmärtämistä, jotta nettikaupan perustaminen onnistuu.
WordPress on koko maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä, sillä se on erittäin helppo hallita.

WordPressiä myös kehitetään usein, ja sen monipuoliset lisäosat päivittyvät jatkuvasti. Kaikkein tärkeimpänä ominaisuutena myös tietoturva, joka on erittäin korkea – kunhan päivitykset vain pidetään ajan tasalla.

WooCommerce

Verkkokauppa syntyy, kun WordPressiin yhdistetään WooCommerse-lisäosa. WooCommerse on yksi eniten käytetyistä verkkokauppa-alustoista, ja kaikkiaan yli 30 % maailman verkkokaupoista perustuu tähän yhdistelmään. Kuten koko WordPress, on myös WooCommerse helppokäyttöinen. Se sopiikin erinomaisesti etenkin aloitteleville verkkokaupan perustajille ja pienille toimijoille.

WooCommerse perustuu avoimelle lähdekoodille, mikä tarkoittaa sitä, että sen käyttäminen on ilmaista. Avoimen lähdekoodin takia kuitenkaan isommat verkkokauppajättiläiset, kuten eBay ei WooCommersea käytä, sillä se sisältää niille liian suuria riskejä.

WooCommerce ei sisällä valmiiksi verkkohotellia tai domainia, eli näistä joutuu pulittamaan muutaman euron kuukaudessa.

Shopify

Shopifylla toimivan verkkokaupan perustaminen onnistuu nopeasti. Sadat tuhannet ihmiset ympäri maailman käyttävät Shopifytä verkkokauppa-alustanaan, sillä kuka tahansa saa luotua visuaalisen sivuston ilman minkäännäköistä aiempaa osaamista.

Shopifyllä pääset siis nopeasti tositoimiin: luot vain tunnukset, valitset teeman sivustollesi ja alat lisäämään tuotteita verkkokauppaasi. Shopifyllä on kuukausimaksut, ja halvimmillaan se toimii tällä hetkellä 29 dollarilla kuukaudessa.

Verkkokauppa-alusta Shopifyllä ei ole suomeksi, joten englanninkielet taidot ovat välttämättömät tätä palveluntarjoajaa käytettäessä.

Muita vinkkejä verkkokaupan perustamiseen

Hyväksy epätäydellisyys. Verkkosivusto tuskin on heti alusta lähtien täydellinen – kenelläkään ei ole. Parhaiten kehittyy, kun kerää palautetta asiakkailta ja testaa erilaisia käytäntöjä.

Laita tuotetiedot kuntoon. Hyvät tuotekuvat ja tuotetiedot antavat asiakkaalle positiivisen kuvan sekä tuotteesta että verkkokaupasta. Mahdollista myös tuotteiden rajaus, jotta asiakas voi etsiä vain omiin mielenkiintoihin sopivia tuotteita.

Tee ostamisesta helppoa. Luo maksuprosessista vaivaton, ja pidä huolta, että kassalle mennessä mahdolliset toimituskulut ovat laskettuna loppusummaan.

Markkinoi verkkokauppaa. Käytä hakukoneoptimointia, Google Adsia, Facebookia, affiliate markkinointia sekä sähköpostimarkkinointia.

Tässä muutamia meidän listaamiamme vinkkejä. Ei kuin siis menoksi – ota tilauksia vastaan ja toimita ne asiakkaille. Muista myös panostaa asiakaspalveluun, sillä hyvät kokemukset leviävät netissä todella nopeasti.